Halaman

MAKAM DIRAJA KM 1 JALAN TUTONG

MAKAM DIRAJA KM 1 JALAN TUTONG
Saya Haji Ibrahim bin Haji Ratu selaku Pereka blog ini mengucapkan selamat datang untuk mengetahui hal ehwal tanah-tanah Perkuburan Islam di Negara Brunei Darussalam. Awda bolih melihat gambar-gambar kegiatan kami di Unit ini

Selasa, 30 November 2010

YB MENTERI, TIMBALAN MENTERI DAN SETIAUSAHA TETAP MELAWAT TANAH PERKUBURAN ISLAM PULAIE

Pada Hari Jumaat, 26 November 2010, Yang Berhormat Pengiran Dato Seri Setia Dr. Ustaz Haji Mohammad, Menteri Hal Ehwal Ugama telah mengadakan lawatan ke Tanah Perkuburan Islam Pulaie bagi melihat sendiri tentang kedudukan aduan yang telah diterima pada Hari Selasa, 9 November yang lalu..  

Turut berada disana ialah Timbalan Menteri Hal Ehwal Ugama Yang Mulia Pengiran Haji Bahrum bin Pengiran Haji Bahar dan Setiausaha Tetap Kementerian Hal Ehwal Ugama Yang Mulia Dato Peduka Awang Haji Mohd Mahadi bin Pehin Orang Kaya Digadong Seri Diraja Haji Mohd Yusof.

YB Pg DSS Dr Ustaz Hj Mohammad (Menteri) bersama YM Pg Hj Bahrum (Timbalan Menteri) sedang melihat keadaan yang berlaku dalam kawasan Tanah Perkuburan tersebut.

YM DP Hj Md Mahadi juga berada ditempat yang sama, bersama pegawai yang lain.

YB Menteri dan YM Timbalan Menteri mendengar penerangan daripada Ahli Jawatankuasa Takmir Masjid Kampong Pulaie yang juga selaku pengendali Pekaj Khairat di Kampong itu.

Sebuah jentera pengaut digunakan bagi menggali tanah dan mencari barang terbuang yang tertanam didalam kawasan tersebut.

Himpunan barang-barang yang tertanam didalam tanah tersebut setelah dibungkar dan dikeluarkan sudah sedia untuk dibuang.

Barang keras yang dipercayai konkret binaan yang juga telah dibungkar keluar dari dalam tanah tersebut.

Sebuah lubang yang digali menyerupai lubang kubur telah digali untuk mempastikan tiada barang terbuang didalamnya.  Kemudian tanah tersebut dikambus semula, dan pada bila-bila masa dapat digali secara manual apabila ianya diperlukan bagi mengkabumikan jenazah.

Batu besar yang berat diangkut mengunakan kereta sorong bagi mengeluarkan dari dalam kawasan tanah perkuburan dan kemudian diangkut mengunakan trak menuju ketempat pembuangan.

Kerja-kerja memindah barang buangan tersebut dari dalam kawasan tanah perkuburan.

Jenkaut yang digunakan mempermudahkan kerja-kerja penggalian tanah.

Jenkaut mengeluarkan batu konkret dari dalam tanah sedia untuk dibuang.

Longokan kayu yang juga dibungkar dari dalam tanah.

Kawasan yang sudah siap diselongkar dikambus semula dan ditanda dan siap sedia bagi mengkebumikan jenazah orang yang meninggal dunia.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan