Halaman

MAKAM DIRAJA KM 1 JALAN TUTONG

MAKAM DIRAJA KM 1 JALAN TUTONG
Saya Haji Ibrahim bin Haji Ratu selaku Pereka blog ini mengucapkan selamat datang untuk mengetahui hal ehwal tanah-tanah Perkuburan Islam di Negara Brunei Darussalam. Awda bolih melihat gambar-gambar kegiatan kami di Unit ini

Selasa, 16 November 2010

MENTERI HAL EHWAL UGAMA MELAWAT TANAH PERKUBURAN ISLAM TARAP BESAR BAGI MENGESAN MAKAM SULTAN SAIFUL RIJAL

Pada Hari Selasa, 16hb November 2010, Yang Berhormat Pengiran Dato Seri Setia Dr. Hj Mohammad bin Pg Hj Abd Rahman, Menteri Hal Ehwal Ugama telah mengadakan lawatan ke Tanah Perkuburan Islam Tarap Besar, Bandar Seri Begawan.

Dimana tinjauan tersebut bagi mengesan makam salah seorang Sultan Brunei iaitu Sultan yang  ketujuh dalam salasilah pemerintahan kesultanan Brunei iaitu Sultan Saiful Rijal. Perkara ini diketahui melalui cerita lisan yang didengar, tetapi belum lagi mendapat kepastian yang tepat.

YB Menteri sedang melihat takapan tulisan diatas batu nisan yang dipercayai milik Sultan Saiful Rijal. Sambil diperhati olih Ketua Bahagian Bangunan dan Pemeliharaan Pg Alli Pg Hj Mohammad, Ketua Unit Tanah-Tanah Perkuburan Islam Hj Rosli DP Hj Zakaria dan Pengelola Kanan Tanah-Tanah Perkuburan Islam Hj Ibrahim Hj Ratu.

YB Menteri menerangkan tentang sejarah kepada hadirin sambil diperhati olih YM Hj Rosli DP Hj Zakaria.

Salah satu lagi batu nisan yang dipercayai milik salah seorang bekas pembesar negara ini.

YB Pg DSS Dr Hj Mohammad bercerita sejarah Sultan Saiful Rijal kepada hadirin terlihat dalam gambar YM Pg Alli, YM Hj Rosli dan YM Hj Ibrahim.


Pegawai dan Kakitangan Unit Tanah-Tanah Perkuburan Islam juga turut berada dikawasan Tanah Perkuburan Islam Tarap Besar, Pengelola Hj Salleh Hj Besar, Penolong Pengelola Awg Julaidy Hj Samsuddin, Hj Hazaman Hj Zulkiffly dan Penolong Pengelola Hj Abd Jefri Hj Jafar, Pengawas Awg Sulaiman dan lain-lain.

 Batu Nisan besar didalam kawasan Tanah Perkuburan tersebut juga dipercayai kubur atau makam pembesar negara ini.

 
Salah satu lagi nisan yang juga dipercayai milik kerabat diraja.
 
 YB Menteri melihat senarai makam-makam diraja yang mana beliau ingin meninjau dan melawat Makam Sultan Hasan (Marhum Ditanjung) terletak di Kampong Sungai Bunga.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan