Halaman

MAKAM DIRAJA KM 1 JALAN TUTONG

MAKAM DIRAJA KM 1 JALAN TUTONG
Saya Haji Ibrahim bin Haji Ratu selaku Pereka blog ini mengucapkan selamat datang untuk mengetahui hal ehwal tanah-tanah Perkuburan Islam di Negara Brunei Darussalam. Awda bolih melihat gambar-gambar kegiatan kami di Unit ini

Sabtu, 29 Januari 2011

PROJEK MENIMBOK DAN MENCANTIKKAN T. P. I MERITUS KAMBAR.

Pada Hari Sabtu 29 Januari 2011,  Ketua Unit YM Haji Rosli bin Dato Peduka Haji Zakaria telah melawat ketempat ini bersama YM Haji Ibrahim bin Haji Ratu, Pengelola Kanan dan YM Awg Julaidy bin Haji Samsudin Penolong Pengelola.  

Lawatan bertujuan mempastikan keadaan tempat tersebut agar perkara yang tidak diingini tidak akan berlaku lagi.  Yangmana sebelum ini pehak Unit sering menerima aduan daripada orang ramai sama ada dari segi keadaan tanah dan lain-lain yang difikirkan menyusahkan orang ramai dalam mengunakan tanah perkuburan yang kita sediakan.

Malahan ada yang tidak bertanggungjawab membuat surat layang tanpa nama.  Ditujukan kepada pehak Menteri Hal Ehawal Ugama dan salinan surat ditujukan Kehadapan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Peduka Seri Beginda Sultan dan Yang Dipertuan Negara Brunei Darussalam.

Perkara seperti ini tidak sepatutnya belaku.  Kalau secara baiknya mereka boleh menjumpai pehak Unit Tanah-Tanah Perkuburan Islam sama ada berjumpa sendiri ke Pejabat kami Di Jalan Residency , Bandar Seri Begawan atau melalui talian telepon 2223945.

Lebal nama kubur yang sudah lama 

Lebal adap kubur juga sedia ada kerja-kerja dibuat disebelah hadapan kubur.

Kawasan hadapan yang telah ditembok juga untuk dijadikan tempat penanaman mayat.

Ditambah dengan longkang konkrit. Makanya ia nampak elok bukannya tempat yang menyeramkan.

Disebelah luar pagar hadapan ditanam dengan pokok-pokok untuk memperelokkan keadaan.

Kerja-kerja menembok bagi menambah keluasan tanah perkuburan ini.


Jenkaut digunakan dalam kerja-kerja penembokkan


Rumah keluarga bukan islam berada bersempadanan dengan kubur ini nampak mencemarkan keadaan tapak ini.  Yangmana mereka memelihara binatang walaupun dikurung.

Bintang anjing ini terkurung dalam sangkar yang berdekatan dengan pagar sempadan kubur.  Walaupun ia tidak masuk kedalam kawasan tanah perkuburan islam tetapi masuk dalam kiraan kharim kubur.

Segala pakaian yang dijemur tersidai diatas pagar sempadan kubur.  Ini juga menambah ketidak hormatnya mereka terhadap Tanah Perkuburan Islam ini.

Penghuni sebelah bertanam sayur-sayuran yang mana menjalar diatas pagar yang dibuat sebagai tanda sempadan tanah perkuburan ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan