Halaman

MAKAM DIRAJA KM 1 JALAN TUTONG

MAKAM DIRAJA KM 1 JALAN TUTONG
Saya Haji Ibrahim bin Haji Ratu selaku Pereka blog ini mengucapkan selamat datang untuk mengetahui hal ehwal tanah-tanah Perkuburan Islam di Negara Brunei Darussalam. Awda bolih melihat gambar-gambar kegiatan kami di Unit ini

Selasa, 20 Julai 2010

KUBUR CINA DAN DUSUN KAMPONG KIUDANG

Kubur ini tidak jauh dari Tanah Perkuburan Islam baru di Kampong Kiudang iaitu T. P. I. Bukit Dapa.  Yangmana Kubur ini seluas 5 ekar dan telah dibahagi dua.  2.5 ekar diuntukkan bagi Puak  Dusun, dan  manakala sebahagian 2.5 ekar lagi untuk Puak Cina.  Pada kubur dusun memang terdapat kubur lama, manakala untuk Kaum Cina cuma terdapat satu kubur yang telah dibina tambak besar.


 Satu jasad puak cina telah ditanam ditanah perkuburan tersebut.

Dengan terdirinya tambak yang terlalu besar pada kubur Puak Cina ini akan membazirkan kawasan yang ada.  Yangmana Persatuan Tionghua Negara Brunei Darussalam telah memohon untuk perwartaan tambahan kawasan ditapak tersebut.  Yangmana dalam progrem mereka untuk mengadakan satu system cemetry berbakar. Yangmana lazimnya dikendalikan olih orang-orang yang berugama Hindu.

Petak-petak untuk laluan didalam kawasan Perkuburan Cina.


Kawasan dimana letaknya Tanah Perkuburan Puak Dusun.

Bergambar dari kiri: YM Hj Abd Jefri bin Hj Jafar, YM Awg Harun bin Awang Adi, YM Awg Julaidy bin Hj Samsudin, YM Hj Madzneh bin Hj Md Noor, YM Hj Ibrahim bin Hj Ratu dan Ketua Kampong Kiudang / Mungkom Hj Mohd Saiful bin Abdullah Anja.

 Tangga dan Longkang konkret yang ada di Perkuburan Puak Dusun, yangmana telah dibina dan dihadiahkan olih Yang Dimuliakan Pehin Lau Ah Kok.


 Keadaan longkang yang tersumbat makanya air melimpah keluar dari longkang


 Kawasan tapak Tanah Perkuburan Islam Bukit Dapa tidak jauh dari kawasan ini.  Yangmana kira-kira 0.5 kilometer.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan