Halaman

MAKAM DIRAJA KM 1 JALAN TUTONG

MAKAM DIRAJA KM 1 JALAN TUTONG
Saya Haji Ibrahim bin Haji Ratu selaku Pereka blog ini mengucapkan selamat datang untuk mengetahui hal ehwal tanah-tanah Perkuburan Islam di Negara Brunei Darussalam. Awda bolih melihat gambar-gambar kegiatan kami di Unit ini

Ahad, 23 Mei 2010

TANAH PERKUBURAN ISLAM BALAU KAMPONG MERAGANG


Projek mewarta Tanah Perkuburan Islam (Kubur Lama) telah pun dijalankan olih Unit Tanah-Tanah Perkuburan Islam. Yangmana kali ini mereka meninjau satu lagi Perkuburan Lama dalam kawasan diantara Mukim Mentiri dan Mukim Serasa.


Kubur ini dikenali dengan nama TPI Rimba Balau yangmana asalnya berada jauh didalam hutan belantara. Tetapi sekarang TPI ini sudah berada diluar kawasan hutan disebabkan olih pembangunan yang sedang dimajukan iaitu Projek Rancangan Perumahan Negara. Kampong Mentiri dan Tanah Jambu.

Keluasan Perkuburan tersebut ialah kira-kira 0.09 ekar yangmana dirancang akan diperbesarkan untuk diaktifkan semula bagi kegunaan pengkebumian jenazah orang-orang islam dimasa-masa akan datang. Ianya disebabkan sekeliling kawasan tersebut telah dimajukan perumahan tempat tinggal.

Dalam lawatan Projek perwartaan itu dikendalikan olih Pegawai-Pegawai dari Unit Tanah-Tanah Perkuburan Islam, Kementerian Hal Ehwal Ugama bersama Pegawai-Pegawai dari Jabatan Tanah, Kementerian Pembangunan.

Lawatan itu telah diketuai olih Pengelola Kanan Tanah-Tanah Perkuburan Islam Haji Ibrahim bin Haji Ratu, berserta 8 orang pegawai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan