Halaman

MAKAM DIRAJA KM 1 JALAN TUTONG

MAKAM DIRAJA KM 1 JALAN TUTONG
Saya Haji Ibrahim bin Haji Ratu selaku Pereka blog ini mengucapkan selamat datang untuk mengetahui hal ehwal tanah-tanah Perkuburan Islam di Negara Brunei Darussalam. Awda bolih melihat gambar-gambar kegiatan kami di Unit ini

Ahad, 23 Mei 2010

MPK KG KASAT MENINJAU KUBUR LAMA

Ahli-Ahli MPK bergambar bersama pegawai-pegawai dari Unit Tanah-Tanah Perkuburan Islam, KHEU, Jabatan Tanah dan Jabatan Ukur.

Majlis Perunding Kampong Kasat yang dipimpin olih salah seorang Timbalan Pengerusinya, Yang Mulia Haji Abdullah bin Haji Maidin, telah membuat tinjauan ke dua buah kubur lama yang terdapat dikawasan kampong mereka.

Kubur-kubur tersebut ialah Tanah Perkuburan Islam Poring dan Tanah Perkuburan Islam Mali-Mali. Yangmana kedua-dua kubur tersebut sudah lama tidak digunakan lagi.

Turut serta dalam kerja-kerja tersebut ialah Pegawai-Pegawai dari Unit Tanah-Tanah Perkuburan Islam, Kementerian Hal Ehwal Ugama, Jabatan Ukur dan Jabatan Tanah serta penduduk-penduduk kampong.

Dalam tinjauan itu di TPI Poring terdapat 63 batang nisan dan dipercayai terdapat kubur seorang yang dikurniakan gelaran menteri darat iaitu (Bendahri).

Manakala di TPI Mali-Mali terdapat kira-kira 45 batang nisan batu dan kayu.

Salah satu nisan kayu lama yang dipercayai milik orang yang pernah dikurniakan gelaran menteri darat iaitu Bendahari

Tiada ulasan:

Catat Ulasan